Žurnāls "Kadets", 2016. gads - page 20

19
P E R A S P E R A A D A S T R A
K D E T S 2 0 1 6
P E R A S P E R A A D A S T R A
Uz turpmāko prakses laiku mūsu kurss tika sadalīts: daļa bija praksē uz A-90 “Varonis“,
bet lielākā daļa no mūsu kursa bija uz A-53 “Virsaitis“. Katram karavīram, kas ierodas ­dienēt
uz Jūras spēku kuģa, ir obligāta prasība nokārtot attiecīgā kuģa ieskaites. To bija nepie-
ciešams darīt arī mums kā jaunajam kuģa personālam. Mācoties ieskaitēm, bija iespēja
iepazīties ar kuģi, tā iekārtām, telpu izvietojumu un īpatnībām, dienas kārtību. Jautājumu
un neskaidrību gadījumā varējām vērsties pēc palīdzības pie kuģa personāla, kas
paskaidroja, parādīja, ļāva izmēģināt. Līdztekus mācoties un kārtojot ieskaites, pie-
dalījāmies dažādos kuģa darbos, kas ir svarīgi, lai kuģis spētu sekmīgi pildīt savas
funkcijas jūrā. Tajos ietilpa kuģa ārējo klāju un iekštelpu krāsošana, tīrības uzturēšana,
ziemā arī sniega tīrīšana un vēl daudzi citi darbi. Tikām iesaistīti mācību trauksmēs, kur
tika “izspēlēts” gan ugunsgrēks kādā no kuģa telpām, gan sūce, tāpēc kuģa telpu pārzi-
nāšana ir ļoti svarīga. Mācību trauksmes tika “izspēlētas”, arī kuģim esot jūrā. Pēc kuģa
ieskaišu nokārtošanas sākām piedalīties kuģa diennakts norīkojuma dežūrās, kuras
bija arī nedēļas nogalēs un svētku dienās. Diennakts norīkojums atbild par tīrību un
kārtību uz kuģa un piestātnē, kā arī ir atbildīgs par drošu kuģa stāvēšanu, piemēram,
pasliktinoties laikapstākļiem.
Nenoliedzami visgaidītākais prakses notikums bija iešana jūrā, kas gandrīz mums
visiem bija kaut kas jauns un nepiedzīvots. Uz A-53 piekomandētajiem jūrā izdevās iziet
divas reizes: pirmo reizi aptuveni nedēļu ilgā laika posmā, ejot uz Rīgu 18. novembra
pasākumu ietvaros, otro reizi – neilgi pirms prakses beigām. Esot jūrā, dienas sadale
krasi atšķiras no tās, kas ir kuģim, esot krastā. Jūrā apkalpe ir sadalīta vakts maiņās, un
katram karavīram ir noteikts postenis pie attiecīgām situācijām, piemēram, pie ieiešanas
ostā, operācijām ar helikopteru vai uzbrukuma gadījumā. Vakts maiņu laikā mēs pildījām
novērotāja-signālista, stūresvīra un daļēji arī stūrmaņa pienākumus. Signālistiem jāziņo
par visiem novērojumiem apkārt kuģim, īpaši tādiem, kas kuģim var radīt bīstamību.
Sevišķi svarīgi tas ir ostās, šaurumos un rajonos ar blīvu kuģu satiksmi. Stūresvīrs ir pie
stūres rata un tur vakts virsnieka doto kursu. Stūrmanis seko līdzi kuģa pozīcijai un
Izbrauciens ar kuģa laivu
1...,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19 21,22,23,24,25,26,27,28,29,30,...114
Powered by FlippingBook